Mi a TJCII?

„Egy Második Jeruzsálemi Zsinat Felé” – a bűnbánat és kiengesztelődés kezdeményezése az egyház (gyülekezet) zsidó és a nemzetekből álló részei között.   Reményünk, hogy egy napon létrejön egy zsinat, egyetemes egyházi gyűlés Jeruzsálemben, amely egy fontos szempontból éppen a fordítottja lesz az első apostoli gyűlésnek (zsinatnak), amelyről az Apostolok Cselekedetének könyve 15. fejezte számol be. 

Míg ez az első apostoli gyűlés Jesúa (Jézus) zsidó követőiből állt, akik úgy döntöttek, nem erőltetik a zsidóságra vonatkozó törvényeket a más nemzetekből Jesúában hívő közösségükhöz csatlakozni szándékozókra, egy második jeruzsálemi gyűlés más népek keresztény vezetőiből fog állni, akik elismerik és szívesen fogadják Jesúa zsidó követőit és tisztelik azok zsidó identitását és életgyakorlatát.  

Marty Waldman rabbi, aki 1995-ben kapta ezt a célkitűzést, elgondolást Istentől, élőszóban is elmondja számunkra, mit is jelent ennek az ősi sebnek a gyógyítása, mely szétszakította Jesúa zsidó és más népekhez tartozó követőit. 

Hogyan működünk?

A kezdetek

„1995 nyarán Marty Waldman, a dallasi Baruch haShem messiási zsinagóga vezetője és az Egyesült Államokbeli Messiási Zsidó Közösségek Uniója soros elnöke, előadással készült az egyesület éves konferenciájára. Miközben imádkozott, újszerű módon szólalt meg szívében az Apostolok Cselekedetei könyvének 15.fejezete, amely a zsidó apostolok és vének gyűléséről szól.
Martin Waldmam meggyőződése, hogy a messiási zsidó mozgalomban a korai egyház – a Szent Léleknek a Jézus – Jesúa – halála, feltámadása és mennybemenetele utáni Shavuot (Pünkösd) kiáradásából keletkezett első Jézus hívő zsidó közösség: az első egyház éled újjá.

Isten számára kijelentett igéje alapján Martin felismerte, az Úr azt kívánja, hogy Jesúának a XX. században újra megjelent zsidó követői és a különböző egyházakban élő keresztények egymással szívből kiengesztelődjenek.

A szívében megszülető vízió középpontjában az állt, hogy egyszer meg fog valósulni egy második zsinati gyűlés Jeruzsálemben. Ezen gyűlés éppen fordítottja lesz az Apostolok Cselekedetei könyvének 15. fejezetében leírt első zsinatnak

Marty Waldman több keresztény vezető tanácsát és véleményét is kikérte. Tanácsadói között volt a Maryland államban élő régi barátja, a rockville-i Beth Messiah gyülekezet vezetője, Dr. Daniel Juster. Dan-ben mély húrokat pendített meg egy második jeruzsálemi gyűlés gondolata. A messiási mozgalom tudós tanára világosan látta, mennyire fontos, hogy az egyházak elismerjék a Jézusban hívő zsidók „feltámadt egyházát”.

Néhány évvel mindezeket megelőzően a pennsylvaniai Gettysburg-ben John Dawson elnökletével gyülekezetek vezetői találkozót tartottak, amin Daniel Juster is részt vett. A téma a feketék és fehérek közti kiengesztelődés volt. AZ eredetileg új-zélandi származású Dawson, aki sok éven keresztül a Fiatalok küldetéssel (Youth with a MIssion) nevű szervezet vezetőjeként tevékenykedett, az 1991-es években egyre inkább a kiengesztelődés, a megbékélés szolgálata felé fordult. Kidolgozta az egymással összeütközésbe, elsősorban etnikai konfliktusba került népek megbékéltetésének módszerét.

(Adaptáció a „Második Jeruzsálemi Zsinat Felé – a vízió és történetünk” című, Peter Hocken által írt magyarul is megjelent kiadványból.)

Ezen a találkozón Daniel Juster személyes beszélgetésben hívta fel John Dawson figyelmét az egyház történelmének első szakadására, ami zsidók és nem zsidók között állt be az egyház történelmének korai évszázadaiban. E találkozó nyomán Dawson megértette, hogy minden más etnikai kiengesztelődésnek a zsidók és a nemzetek alapvető kiengesztelődésére kell építenie a Krisztus, a Messiás egyetlen testén belül.

Marty Waldman első beszélgetései nyomán világossá vált, hogy elképzelése megvalósításához szélesebb körű vezetői testületre van szükség. A célkitűzés szükségessé tette, hogy a kezdeményezésben egyenlő számmal vegyenek részt zsidó és nem zsidó vezetők. Az első vezetői testület tagjai így Marty Waldman, Dan Juster, David Rudolph, David Chernoff és Bob Cohen lettek az Egyesült Államok messiási zsidó mozgalmának képviseletében, két izraeli testvér pedig Ilan Zamir és Evan Thomas lett, Jeruzsálemből illetve a Netanya városában működő Beith Asaph messiási gyülekezetből.

Izrael messiási mozgalmának képviselete különösen is fontos volt, hiszen a Nagy Király városa, a választott népnek örök ígéretként adott Szentföld képviselete központi jelentőségű egy Jeruzsálemre, mint szellemi központra tekintő mozgalomban.

A nemzetek bekapcsolódnak…
Marty Waldman kezdeti elképzelései szerint csak az evangéliumi kereszténység értelmezésében „újjászületett” gyülekezetek vettek volna részt a „zsinatban”. Ennek érthető oka az volt, hogy akkoriban azok a keresztények, akik komoly figyelmet szenteltek a bibliai próféciáknak, az Izrael népének adott bibliai ígéreteknek valóban az evangéliumi (evangelikál) kereszténység közösségei, gyülekezetei voltak. Ezek a gyülekezetek abban a meggyőződésben élnek, hogy az Izraelnek adott ősi próféciák a szemünk előtt, a XX században teljesedésre kezdtek jutni. Bár éppen ezen típusú gyülekezetek kifogásolták (saját tapasztalatuk alapján) a törvény, a Tóra betartását, mégis ők voltak azok, akik meglátták Isten ígéreteinek teljesedését a messiási zsidó mozgalom létrejöttében. Ezeknek a gyülekezeteknek a világából csatlakozott a kezdeti vezetői testülethez Olen Griffing vezető lelkész és Dr. Wayne Wilks Jr., akik a Shady Grove gyülekezet vezetőségéhez tartoztak. Hozzájuk csatlakozott Don Finto is, Nashville-ből. Egy találkozót szerveztek, ahová meghívást intéztek még két történelmi egyház képviselőjének is: Brian Cox amerikai episzkopális lelkésznek és Peter Hocken, római katolikus papnak.

Az évek során ezekből az emberekből alakult ki a Nemzetközi Vezetői Csoport (ILC). A vezetőinkről, életükről és szolgálatukról itt lehet többet olvasni: https://tjcii.hu/vezetok/

A TJCII kezdeti éveiben, a nemzetközi vezetői testület kialakulása után prófétai imautak és találkozók szerveződtek, a zsidó-keresztény történelem tragikus eseményeinek helyszíneire, mint Spanyolország, Róma, a mai Törökország területén fekvő Antiochia. De ekkor még nem alakult ki erős struktúra, ami egy világméretűvé váló mozgalom számára feltétlen szükséges.

Magyarországról először az 1999-es jeruzsálemi imaúton vettünk részt. Ezekben az években kezdett kibontakozni, hogy a TJCII különböző fontos területeket érint. Szükség van nagyon elmélyült teológiai munkára, a bűnbánat, a kiengesztelődés lelkületét mélyítő szellemi, spirituális vezetésre, a promóciós munkára, és az állandó ima-közbenjáró szolgálat koordinálására.

A TJCII első vezetői csoportja már a kezdeti években, az 1990-es évek végén felfedezte, hogy létfontosságú az állandó imádság erejének védelme a TJCII munkája számára. Azért is, mert egyes vezetőket megmagyarázhatatlan és tragikus erejű támadások értek. Dr. Daniel Juster egyik, 12 éves fia egy tűzvészben életét vesztette. 2000-ben betegség következtében életét vesztette Ilan Zamir, a mozgalom egyik izraeli vezetője.

Így, amikor a kezdeti ima-utak után az Egyesült Államok-beli Dallas városában megalakult az első TJCII iroda, itt jött létre a világméretű közbenjárás szervezett vezetése is. Érthető, hiszen, itt él Marty Waldmann, a TJCII látásának első befogadója, és az általa vezetett nagy lélekszámú Baruch ha Shem messiási zsidó zsinagóga. A közbenjárás vezetését is e közösség tagjai:David és Raquel Pyles vállalta fel.

Az első európóai konzultációra Bécs városában került sor 2001 októberében, ahol ezt a találkozót a vezetőség összekötötte egy imaúttal Auscwitz-Birkenau egykori koncentrációs táborába.

A magyarországi TJCII közbenjáró imacsoport e bécsi konferencia nyomán alakult meg.

A TJCII mai felépítése

A Nemzetközi Vezetői Tanács (International Leadership Council)

Ez a csoport a „Vezetőink” címszó alatt olvasható nemzetközi vezetőkből áll. Évente egyszer találkoznak a csoport által az előző évben meghatározott helyszínen. Hosszú időn keresztül ez Jeruzsálem volt. A 2016-ig terjedő években a Jeruzsálem mellett fekvő Abu Gosh nevű arab település közelében található Kyriat Yearim nevű szerzetesi közösség rendházában. Kyryat Yearim bibliai jelentősége miatt is találkoztunk itt, hiszen azt olvassuk I. Sámuel könyvében, hogy Jeruzsálem felé tartó útjában itt nyugodott a Szövetség Ládája majd 20 esztendeig.

A TJCII közössége ekkortól kezdett intenzíven imádkozni azért, hogy a kezdeményezés Jeruzsálem óvárosában kaphasson irodát. Ez némi vándorút után a Christ Church nevű épületegyüttesben valósult meg, az Óváros Jaffa kapu nevű bejárata közelében.

A 2015 utáni évekre a TJCII munkája az egész Földön terjedni kezdett. Ezért a Nemzetközi Vezetői Tanács úgy döntött, hogy a 2019-es vezetői találkozót Ázsiában tartja, amire Singapour-ban került sor.

A 2020-as találkozó újra Jeruzsálemben lesz, majd a 2021-es Afrikában, Nairobiban tartandó konferencia után 2022-ben már egy megvalósulandó 2022-re tervezett „előzsinati” találkozó szerepel a tervek és elképzelések között.